Existuje mnoho dôvodov, prečo váš motor môže vynechávať – od chybného snímača až po poruchu vstrekovača paliva. 

Tu sú niektorí pravdepodobní vinníci za vynechávajúcim motorom:

1. Problémy systému zapaľovania

Keď väčšina ľudí počuje termín vynechanie zapaľovania, predstaví si opotrebované zapaľovacie sviečky. Zapaľovacie sviečky sú však len jednou časťou zapaľovacieho systému. 

Typický moderný zapaľovací systém obsahuje rôzne komponenty vrátane riadiaceho modulu, snímača polohy kľukového hriadeľa, zväzkov zapaľovacích cievok, pätky zapaľovacej sviečky, kábla zapaľovacej sviečky a zapaľovacích sviečok

Každý spaľovací valec motora má súpravu cievok zapaľovania (alebo zväzky cievok, ktoré slúžia dvom valcom), ktorá posiela elektrinu do zapaľovacej sviečky, ktorá potom zapáli zmes vzduchu a paliva. 

Problémy s ktorýmkoľvek z týchto komponentov môžu spôsobiť zlyhanie zapaľovania.

2. Problémy s dodávkou vzduchu a paliva

Palivový systém ukladá a dodáva palivo do motora, ktorý je zapálený zapaľovacími sviečkami. 

Palivové čerpadlo čerpá benzín z palivovej nádrže a dodáva ho do vstrekovačov paliva. Benzín prechádza palivovým potrubím a palivovým filtrom skôr, ako sa dostane k vstrekovačom paliva. 

Vzduch a palivo sa miešajú vo vnútri spaľovacej komory a sú zapálené zátkou. Výsledný výbuch uvedie motor do pohybu a vytvorí rotačnú silu potrebnú na pohon vášho auta. 

Niekedy však môže upchatý vstrekovač paliva, palivové čerpadlo, palivový filter alebo únik podtlaku v palivovom potrubí vyhodiť zmes vzduchu a paliva. To by mohlo viesť k nízkemu tlaku paliva, čo by malo za následok vynechávanie motora.

3. Problémy s emisnými zariadeniami

Okrem katalyzátora majú moderné autá celý rad emisných zariadení, ktoré minimalizujú množstvo znečistenia uvoľňovaného do atmosféry. 

Patria sem kyslíkové senzory, systém recirkulácie výfukových plynov (EGR) a systém pozitívneho vetrania kľukovej skrine (PCV). V niektorých prípadoch môžu problémy s jedným z týchto emisných zariadení zmeniť zmes vzduchu a paliva v motore natoľko, že dôjde k vynechaniu zapaľovania.

4. Mechanické problémy motora

Mechanický problém motora môže niekedy spôsobiť mechanické zlyhanie zapaľovania.

Každý valec vo vnútri spaľovacej komory obsahuje piest, ktorý stláča zmes vzduchu a paliva pre úplné spálenie. Keď sa piest pohybuje nahor, valec musí zostať úplne utesnený, aby sa vytvorila primeraná kompresia. 

Vnútorné problémy motora, ktoré bránia správnemu utesneniu valca, môžu viesť k strate kompresie a spôsobiť mechanické zlyhanie zapaľovania.

5. Problémy so snímačom a modulom 

Moderné vozidlá obsahujú niekoľko senzorov, ktoré PCM (Powertrain Control Module) používa na riadenie kritických funkcií, ako je dodávka paliva, tlak paliva, časovanie zapaľovania atď. 

Problémy so snímačom ako také môžu ľahko prispieť k zlyhaniu motora. Zlyhanie zapaľovania môže spôsobiť aj problém so samotným PCM.

6. Problémy s riadiacim obvodom

Všetky vstupné a výstupné riadiace zariadenia motora (tj snímače, sady zapaľovacích cievok atď.) sú pripojené cez elektrické obvody. Problémy v týchto obvodoch, ako napríklad poškodené vedenie alebo uvoľnené spojenie, môžu spôsobiť vynechávanie motora.

Teraz viete, čo môže spôsobiť zlyhanie motora. Ale vedieť, aký je pocit vynechávania motora, vás môže rýchlo upozorniť na problém.

Aký je pocit  vynechávania motora?

Po prvé, pamätajte na to, že môžete jazdiť akoukoľvek rýchlosťou, keď dôjde k vynechaniu zapaľovania, a to, aký pocit vynecháva motor, závisí od toho, čo ho spôsobuje. 

Tu sú niektoré bežné znaky, ktoré si môžete všimnúť: 

A. Strata sily

Počas jazdy môže vynechávanie zapaľovania spôsobiť, že motor prerušovane stratí výkon, alebo pocítite krátke zaváhanie v akcelerácii pri stlačení plynu. 

Motor môže mať tiež pocit, že sa pár sekúnd potáca, kým opäť naberie tempo. Môže to byť výsledkom nesprávnej zmesi vzduchu a paliva alebo nízkeho tlaku paliva v dôsledku chybného snímača O2.

B. Trhnutia alebo vibrácie

Vynechávajúci valec môže spôsobiť nerovnováhu motora a spôsobiť pocit chvenia. Keď motor vynecháva a stráca výkon, môže trhať alebo agresívne vibrovať. 

Vaše vozidlo sa môže zdať, že väčšinu času beží normálne, ale môže mať problémy s voľnobehom, keď zastavíte na semafore alebo hneď ako naštartujete auto. Akékoľvek známky hrubého voľnobehu sú spravodlivým indikátorom toho, že palivový systém vášho vozidla spôsobuje vynechávanie motora.

C. Zastavenie motora

Ak používate klimatizáciu alebo svetlomety, môže častejšie dôjsť k zlyhaniu zapaľovania. Niektoré vynechávanie zapaľovania vám umožní pokračovať v jazde (hoci s dostatočnou mierou obtiažnosti), zatiaľ čo iné spôsobia úplné zhasnutie motora. 

Okrem týchto pocitov môže vynechávanie motora spôsobiť vo vašom motore jedinečné a zreteľné zvuky.

Ako znie vynechávanie motora ?

Keď dôjde k vynechaniu zapaľovania, môžete si všimnúť zreteľný zvuk z motora. Môže pochádzať buď zvnútra alebo zvonku vozidla, alebo z výfuku. 

Najbežnejšími opismi zlyhania motora sú zvuky ako pukanie, kýchanie, búchanie, fúkanie alebo spätné vzplanutie, zvyčajne keď je motor niekde medzi 1 500 – 2 500 otáčkami za minútu. 

Zvuk vzniká, keď nespálené palivo opúšťa valec s vynechávajúcim zapaľovaním a je vytlačené von počas výfukového zdvihu predtým, ako sa zapáli iskrou ďalšieho valca. To spôsobí, že exploduje cez výfukový systém.

Zlyhanie motora môžete identifikovať aj vtedy, ak to znie, že vaše auto má problémy. Celková zmena zvuku motora môže naznačovať, že jeden valec nefunguje. 

Existujú ďalšie zjavné príznaky vynechávania motora ?

Ďalšie príznaky vynechania zážihu

Okrem zrejmého zvuku môžete vynechanie zážihu potvrdiť, ak má vaše vozidlo: 

  • Blikajúca kontrolka motora : Blikajúca kontrolka motora je oveľa závažnejšia ako rozsvietená kontrolka motora a ak ju zbadáte, nemali by ste pokračovať v jazde. Keď sa na prístrojovej doske objaví blikajúca alebo blikajúca kontrolka motora, takmer vždy to súvisí so zlyhaním motora. Ak by ste kontrolku Check Engine ignorovali, mohlo by dôjsť k poškodeniu katalyzátora alebo v horšom prípade k požiaru.
  • Čierny dym z výfuku: Keď váš motor zlyhá, môžete si všimnúť oblak hustého čierneho dymu z výfuku. Toto je často znakom toho, že váš motor neprepúšťa palivo a vzduch správne a môže vynechávať. 

Ďalej poďme zistiť, ako diagnostikovať a opraviť problémy so zlyhaním motora. 

Ako diagnostikovať a opraviť vynechávanie motora?

Keďže vynechávanie motora je vážnym problémom a môže ho spôsobiť niekoľko faktorov, je najlepšie nechať diagnostikovať a opraviť základný problém profesionálnym mechanikom. 

Jednou z prvých vecí, ktoré mechanik urobí, je kontrola diagnostických poruchových kódov (DTC)

Keď vaše auto zlyhá, ECU (riadiaca jednotka motora) zaregistruje súvisiaci kód DTC a spustí kontrolku kontroly motora. Aj keď kontrolka motora a kódy nepovedia mechanikovi presne, čo je s vozidlom v poriadku, môžu ho nasmerovať na problém spôsobujúci vynechávanie.

Napríklad kód vynechávania motora môže naznačovať problém s konkrétnym valcom alebo to, že motor beží s chudobnou zmesou (vynechávanie chudej zmesi). V závislosti od používaného diagnostického prístroja môže ukazovať, koľko zlyhaní zapaľovania sa vyskytlo počas určitého počtu cyklov alebo otáčok motora, keď dôjde k vynechaniu zážihu. 

Nie všetky zlyhania zapaľovania však spôsobia zaznamenanie DTC, najmä ak dôjde k občasnému vynechávaniu. Ak kód vynechania zapaľovania nepomôže, váš mechanik zvyčajne začne kontrolou zapaľovacích sviečok. Ak je sviečka poškodená alebo ak je zapaľovacia sviečka stará, problém môže vyriešiť jej výmena.

Ďalej mechanik vykoná kompresný test, aby skontroloval, či sú vaše vzduchové, palivové a iskrové systémy v poriadku. Ak sa problém týka kompresie, môžu vykonať opravu, napríklad vymeniť tesnenie hlavy. 

Poznámka: Výmena tesnenia hlavy je zložitá práca a je najlepšie ju prenechať odborným technikom.

Nakoniec, ak neexistujú žiadne problémy s kompresiou, problémom môže byť balenie cievok. Použijú multimeter na testovanie odporu cievky a v prípade potreby ju vymenia.